חוות דעת פסיכיאטרית לצורכי צוואה או אפוטרופסות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

חוות דעת פסיכיאטרית

ישנם מצבים מסוימים בחייהם של אנשים, שהם נזקקים להוכחה לכשירותם הנפשית ועצמאותם המחשבתית. צורך זה עולה כמעט אצל כל אדם שסובל מהפרעה נפשית, שמטופל פסיכיאטרית או כאשר הוא סובל ממחלה כלשהי שיכולה להשפיע על המצב והכשירות הקוגניטיבית.

מהי חוות דעת פסיכיאטרית

חוות דעת פסיכיאטרית היא המלצה של פסיכיאטר לגבי התרשמותו ממצבו של אדם שפנה או הופנה לביצוע ההערכה. למעשה, הפסיכיאטר צריך לבדוק, להתרשם ולהחליט האם נראה לו שהאדם בעל שיקול דעת, יכולת קוגניטיבית, ובוחן מציאות תקינים מספיק לביצוע משימות שונות או לעמידה מול החוק. הפסיכיאטר רושם את החלטתו במסמך וחותם עליו. מסמך זה הוא בעל תוקף בבית משפט.

חוות דעת לצורכי צוואה

צוואה היא מסמך שאדם כותב לפני מותו על מנת להסדיר את הורשת  נכסיו. במקרים רבים צוואות מגיעות לבית משפט בעקבות מאבקים בין יורשים ויורשים פוטנציאלים, כאשר מי מהצדדים עלול לטעון שהצוואה אינה תקפה משום שהמת "לא ידע מה הוא כותב" בזמן כתיבת הצוואה.

כאשר האדם שכותב את צוואתו הוא חולה, דמנטי או חולה נפש, הסבירות שספקות יעלו לגבי תוקף הצוואה גדולה. לכן, אנשים שנמצאים בסיכון כזה, וגם אנשים שרוצים למנוע אפשרות לערער על תוקף צוואתם, פונים לקבלת חוות דעת שתתן תוקף לצוואה.

חוות דעת לאפוטרופסות

באופן רגיל, הורים מהווים אפוטרופסים לילדיהם עד גיל 18. בגירים הם עצמאיים, ויכולים לקבל החלטות בשביל עצמם. אך ישנם מקרים – כמו מחלות נפש או מחלות דמנטיות, אשר מעלות שאלה לגבי יכולתו של הפרט לקבל החלטות שקולות עבור עצמו.

במקרים אלה, מופנה הפרט לקבל חוות דעת פסיכיאטרית שתקבע האם הוא יכול להשאר עצמאי או שיש למנות (או לאשרר) אפוטרופוס שיהיה אחראי על עינייניו, ההחלטות הכלכליות והטיפוליות שמתקבלות וכו'.

מה בודקת חוות הדעת הפסיכיאטרית

באופן כללי, חוות דעת פסיכיאטרית מתייחסת ליכולתו של האדם לקבל החלטות המתבססות על שיקול הגיוני של המציאות.  ניתן להתייחס לשני נושאים, שיש בינהים חפיפה:

בוחן מציאות

חולי נפש, בעיקר סכיזופרנים, סובלים מפגיעה בבוחן המציאות, כלומר פגיעה ביכולת להבחין בין מחשבה או רעיון לבין התרחשות מציאותית.

ללא בוחן מציאות עשויים החולים להזות ולדמיין, לחשוב שדברים שלא קרו כן קרו ולהפך. מחשבות שווא יכולות להיות בעלות תכנים פרנואידים או אחרים, ובכל מקרה הן פוגעות ביכולתו של הפרט לקבל החלטות שמתבססות על המציאות האובייקטיבית. על הפסיכיאטר להעריך את מידת הפגיעה בבוחן המציאות.

כאשר הפגיעה היא חלקית ומצמומצת (למשל, אצל הסובלות מהפרעות אכילה בוחן המציאות פגוע בכל הקשור למראה גופן, אך הוא לא נפגע בהקשרים אחרים), יתכן והפסיכיאטר יקבע כי האדם כשיר לקבל החלטות עבור עצמו, וצוואתו תקפה. כאשר הפגיעה חמורה, האדם מתבסס יותר מידי מציאות פנימית ולא חיצונית, ותוקף החלטותיו נמוך. לכן יהיה ניתן לערער על צוואתו, ויש סיכוי שימונה לו אפוטרופוס שיקבל החלטות עבורו.

כושר קוגניטיבי

גם  מחלות הנפש, וכמובן שגם מחלות דמנטטיביות פוגעות בכישורים הקוגניטיביים של האדם וביכולתם לשקול צרכים ואפשרויות ולהגיע להחלטות שקולות.

דמנציה היא מצב פרוגרסיבי, ולכן אנשים רבים שמאובחנים במחלות אלה פונים לקבלת חוות דעת פסיכיאטרית שתאשר את כשירותם להסדיר את ענייניהם בנקודת זמן ספציפית, לפני שהמחלה תגרום לאובדן הכישורים הנדרשים. צוואה חתומה שנכתבה בתקופה טובה, המלווה בחוות דעת פסיכיאטרית שמאשרת זו, יכולה לפתור בעיות רבות לשאריו של הפרט.

בנוסף לכך, יש לציין שישנן תרופות שיכולות להשפיע על שיקול הדעת לכאן או לכאן, וגם השפעה זו יכולה להיות מוערכת בתוך חוות הדעת.

לאחר הבדיקות הללו יוכלו הפסיכיאטרים להבין את מצבו הנפשי והקוגנטיבי של האדם במתן קבלת החלטות. כתיבת צוואה היא לא דבר של מה בכך ויש להיערך לכתיבתה בהתאם ולפי כלליים חוקיים ולכן מי שלא יכול למלא אותה כמו שצריך עלול להיות חשוף למעשי תרמית ותחבולה שעלולים לעשות נזק לרב לאחר לכתם.

טרם כתיבת הצוואה, חשוב להכיר את כל האופציות העומדות בפני מבקשי חוות דעת פסיכיאטרית וגם בפני כותבי הצוואה עצמם. אתר inheritance מרכז את המידע הרלוונטי והמעודכן ביותר בתחום ירושות והלוואות – למעבר לאתר לחצו כאן

אולי יעניין אותך גם:

חוות דעת פסיכיאטרית בשל משבר הקורונה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו