חוות דעת רפואית – כירורגיה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

חוות דעת רפואית

חוות דעת רפואית של כירורג היא חוות דעת הניתנת לגבי הגישה למחלות כירורגיות שונות ורשלנות רפואית הקשורה לטיפול כירורגי לקוי. מכיוון שהטיפול הכירורגי הוא בדרך כלל ניתוח, חולים רבים מבקשים לקבל חוות דעת מרופא מומחה לפני ביצוע הפרוצדורה הקשה והפולשנית, וזאת במטרה להחליט על הטיפול המתאים להם ביותר.

כמו כן, רופאים כירורגים חשופים לתביעות משפטיות רבות מכיוון שטעויות אנוש בטיפול ובאבחנה במחלות כירורגיות אפשריות בהחלט, ובמקרים אלה חוות הדעת הרפואית אמורה לבסס את התביעה או להגן על החולים.

החלטה לגבי הטיפול הרפואי והצורך בו

מחלות כירורגיות הן מחלות אשר בדרך כלל דורשות טיפול באמצעות ניתוח. טיפול זה הוא טיפול טראומטי, כואב ומשאיר צלקות ועל כן חולים רבים חוששים מההגעה אל הניתוח. לשם כך, חולים רבים פונים לחוות דעת רפואית נוספת במטרה לקבל אבחנה והמלצות מאיש מקצוע נוסף. במקרים אלה, מטרת חוות הדעת היא להמליץ על אפשרויות הטיפול, על הגישה הניתוחית המומלצת ולספר לחולים על הפרוגנוזה.

כמו כן, לעתים חוות דעת נוספת יכולה לקבוע שאין צורך בטיפול כירורגי וניתן להסתפק בטיפול שמרני אשר אינו דורש ניתוח.

לדוגמא, בחלק ניכר ממקרי הבקעים המפשעתיים (הרניה) אין צורך בטיפול רפואי אלא ניתן להשגיח על הבקע ולהגביל בפעילות גופנית, וכך גם במצבים נוספים כמו טחורים ופיסורה בהם ניתן בהחלט להסתפק בטיפול שמרני בלבד.

חוות דעת לגבי רשלנות רפואית

פעולות כירורגיות ובעיקר ניתוחי בטן גדולים גורמים להופעת סיבוכים שונים, כמו זיהום, דימום והפרעות בתפקודים שונים. ברוב המקרים, הסיבוכים המופיעים הם חלק בלתי נפרד מהפרוצדורה הכירורגית ואינם נמנעים, אך קיימים מקרים בהם הסיבוכים הקשים נגרמים כתוצאה מרשלנות רפואית.

במקרים אלה, מטרת חוות הדעת הרפואית היא לקבוע האם באמת הייתה רשלנות רפואית אשר גרמה להופעת הסיבוכים או שמדובר בסיבוכים סבירים ובלתי נשלטים. עיקר מקרי הרשלנות הרפואית בתחום הכירורגיה הם:

מיומנות הכירורג וטעויות אנוש

מהלך הניתוח דורש מיומנות גבוהה, ריכוז, תפקוד תחת לחץ ויכולת מנואלית מצוינת, ועל כן קיימים מקרים בהם סיבוכים שונים מופיעים כתוצאה מטעות אנוש של הכירורג.

לדוגמא, מקרים בהם חוסר ריכוז רגעי גרם לקרע בכלי דם גדול או פגיעה בעצב יכולים לגרום לסיבוכים הקשורים לטעות אנוש.

חשוב לזכור שככל שהניסיון של הכירורג רב יותר והמיומנות הניתוחית שלו טובה יותר, כך הסיכוי לטעות אנוש פוחת. במקרים נדירים, חוות הדעת הרפואית יכולה לקבוע שהניתוח בוצע על ידי כירורג שאינו מיומן לכך, וכתוצאה הופיע הסיבוך המדובר.

התאמה לא נכונה של טיפול למטופל

סיבה נוספת של הופעת סיבוכים אחרי ניתוח וכשלון הטיפול הכירורגי היא בחירה בטיפול אשר לא מתאים למטופל. כמעט בכל בעיה כירורגית ניתן לבחור בין מספר אפשרויות טיפול, ועל הרופא להפעיל את שיקול הדעת והניסיון שלו במטרה לבחור את הטיפול הטוב ביותר עבור המטופל.

יש לזכור שלא תמיד נדרש טיפול כירורגי, ובמקרים בהם בוצע ניתוח ללא אינדיקציה לכך, הופעת סיבוכים או כשלון הטיפול יכולים להיות בגדר רשלנות.

טעויות באבחנה

טעויות באבחנה במקרים כירורגיים יכולות להוביל לאיחור במתן הטיפול ולהופעת סיבוכים מסוגים שונים. לדוגמא, דלקת בתוספתן (אפנדיציט) אשר אינה מאובחנת בזמן יכולה להוביל להופעת סיבוכים קשים ביותר כמו התפוצצות התוספתן ויצירת נזק רב.

יש להדגיש שטעות באבחנה (גם אם גרמה לסיבוכים קשים) אינה תמיד נחשבת לרשלנות רפואית, מכיוון שבמקרים רבים האבחנה יכולה להיות קשה ולא חד משמעית.

במקרים אלה קיימת חשיבות רה לחוות הדעת הרפואית אשר אמורה לקבוע האם "פספוס" האבחנה הוא סביר או שמדובר ברשלנות קשה.

אולי יעניין אותך גם:

חוות דעת רפואית לבדיקות הדמייה

רשלנות בהרדמה: כל מה שצריך לדעת על חוות דעת רפואית ברשלנות רפואית בהרדמה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו