חוות דעת פסיכיאטרית לילדים ולנוער

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

חוות דעת אוטיזם

אחד מתפקידיו של פסיכיאטר הוא לערוך התרשמות ולתת אבחנה לגבי מצבו של המטופל. בדרך כלל הערכה זו נדרשת כחלק מהתהליך הטיפולי- צריך לדעת מה ההפרעה כדי לתכנן היטב טיפול. אך ישנם גם מקרים, בהם ההערכה

הפסיכיאטרית נדרשת על מנת לקבל החלטות משפטיות וסיעודיות עבור המטופל. במקרים אלה נדרש הפסיכיאטר לכתיבת חוות דעת פסיכיאטרית.  כאשר מדובר בטיפול בילדים ובנוער,  ישנן מספר סיבות המובילות לצורך בחוות דעת כזו.

כתיבת חוות דעת רפואית

חוות דעת לילדים ונוער נכתבת בדרך כלל על ידי פסיכיאטר שמכיר את הילד ומטפל בו לאורך זמן. במקרים אחרים, מופנה הילד/נער במיוחד לפסיכיאטר (במסגרת פרטית או ציבורית) על מנת לקבל חוות דעת בנושא מסוים שעולה בחייו. חוות דעת לילדים ולנוער צריכה להיכתב על ידי פסיכיאטר מומחה בילדים.

מתי צריך חוות דעת פסיכיאטרית

ההקשר המרכזי הדורש חוות דעת פסיכיאטרית לנוער הוא כאשר הנער נמצא בקשר עם המערכת המשפטית, בצד התובע או בצד הנתבע.

בצד התובע, מדובר בדרך כלל בתביעה של הנער כלפי אדם או מוסד שפגע בו וגרם לו נזק נפשי. על מנת להוכיח קיומו של נזק נפשי לבית המשפט, עובר הנער הערכה פסיכיאטרית, ובחוות הדעת הפסיכיאטר רושם האם נראה שהנער אכן נפגע כפי שהוא טוען, והאם יש בעיניו קשר בין הפגיעה הנפשית שלו לבין אותו גוף שהוא תובע.

חוות דעת כאלה צריכות להיעשות ברגישות רבה. בדרך כלל הן נעשות לאחר חוויה טראומטית (אונס, תאונה, מוות של הורה וכד'), ולכן על הפסיכיאטר להיות מודע גם לצורך בחוות דעת מהימנה ככל האפשר, אך גם למניעת סיטואציה טראומטית נוספת שעלולה לדרדר את מצבו של הילד.

במקרים אחרים, הנער נמצא בצד הנתבע, בדומה למבוגרים, ואם ברצונו לטעון כי אינו כשיר לעמוד למשפט או להיענש בגלל סיבות פסיכיאטריות, הוא יכול לבקש לערוך חוות דעת פסיכיאטרית. לעיתים חוות דעת כזו מתבצעת על מנת לקבוע האם הנער יעמוד לדין כילד או כבגיר.

סיטואציה נוספת הדורשת חוות דעת פסיכיאטרית היא כאשר הנער או משפחתו מבקשים לקבל פיצויים או זכויות מחברות ביטוח, ביטוח לאומי, משרד הביטחון וכד'. כדי להוכיח שהנער נפגע וזכאי להטבות, עליו להגיש חוות דעת פסיכיאטרית התומכת בטענותיו.

מה ההבדל בין חוות דעת למבוגר וחוות דעת לילד או נער

תחומי הפסיכיאטריה של המבוגר ושל הילד הם בעלי חפיפה גדולה בהכרח. ועם זאת, ישנם גם אלמנטים ייחודיים לטיפול והערכה של ילדים ונערים. בחוות דעת פסיכיאטרית שנערכת בגיל צעיר, על הפסיכיאטר לשקול אלמנטים התפתחותיים הקשורים בגילו של הילד. כך למשל, אדם שמתאר הזיה על סוסים ורודים המרקדים בחדרו יחשב לחסר בוחן מציאות וסובל מהלוצינציות אם הוא מבוגר, אך לא בהכרח יחשב לכזה אם הוא ילד בן 5.

על הפסיכיאטר להעריך האם הקשיים של הילד נובעים מגילו, או שהם חריגים גם ביחס לשלב ההתפתחותי בו הילד אמור להיות. הוא מעריך האם קיים עיכוב בהתפתחות של הילד, וגם מנסה לענות על השאלה מה גורם לעיכוב זה.

בחוות דעת שנערכת לילדים ולנוער לא ניתן להתעלם מהסביבה המיידית של הילד, שמשפיעה עליו באופן משמעותי. לעיתים חוות הדעת כוללת התייחסות מקיפה למסגרות חינוכיות, חברתיות, וכמובן- להורים.

לא אחת חוות הדעת כוללת גם הערכה מקיפה של מצבם של ההורים, על מנת להכניס את חוות הדעת ביחס אליהם כחלק מההקשר בו גדל הילד. במקרים מסוימים ההערכה נעשית רק להורים, בעיקר כאשר הילד צעיר במיוחד, או כאשר יש שאלות לגבי משמורת.

ראו גם:

חוות דעת אוטיזם

חוות דעת פסיכיאטרית לצורכי צוואה או אפוטרופסות

אולי יעניין אותך גם:

חוות דעת רפואית פיגור שכלי

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו