שיקולים בעלות חוות דעת רפואית

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

שיקולים בעלות חוות דעת רפואית

תובע בתביעת נזקי גוף צריך לצרף לתביעתו חוות דעת רפואית שנכתבה על ידי מומחה רפואי. חוות דעת רפואית נדרשת כדי לתמוך שיקולים בעלות חוות דעת רפואיתבתביעת נזיקין בעניין רשלנות רפואית, תאונת דרכים, תאונת עבודה, תאונה שקשורה למשרד הביטחון, אובדן כושר ניידות, הוכחה של כשרות לצוות, וכולי.את חוות הדעת כותב מומחה בתחום הרפואה, והיא מוגשת לבית המשפט בתמיכה לתביעה נגד חברות ביטוח, מוסד לביטוח לאומי, קופת חולים, בית חולים, צוות רפואי, וכולי.

רק במקרים חריגים תוך ציון "טעמים מיוחדים" יתיר בית המשפט שלא להגיש חוות דעת רפואית. העדר חוות דעת של מומחה רפואי עלולה "לפגוע" בגובה הפיצוי.

מי יכול לספק חוות דעת רפואית?

חוות דעת יכול לתת רופא שמומחה בתחום הרפואי הרלוונטי. חוות הדעת ניתנה על סמך ניסיונו של המומחה. חוות דעת אלו ניתנות בתחומי התמחות שונים כמו אסתטיקה, פלסטיקה, אורתופדיה, בעיות לב, אונקולוגיה, מחלות ריאה, גניקולוגיה, נוירולוגיה, וכולי.

חוות הדעת צריכה להיות כתובה באופן מקצועי. כמו כן, אפשרי שהמומחה יכתוב בנוסף חוות דעת משלימה, לאחר שתוגש חוות דעת של מומחה מטעם הצד שכנגד. המומחה שכתב את חוות הדעת יעמוד גם לחקירה בבית המשפט על חוות דעתו.

מי נחשב מומחה רפואי?

תקנות סדר הדין האזרחי קובעות, שמומחה רפואי הוא רופא מומחה המופיע ברשימת הרופאים על פי התקנות.

מה כוללת חוות דעת רפואית?

חוות הדעת כוללת פרטים אודות המקרה ונסיבות קשורות אליו, פירוט הנזקים שנגרמו, אחוזי הנכות, הקשר הסיבתי לנזק, ועוד.

עד כמה חשובה חוות דעת רפואית?

חוות דעת רפואית נועדה בין היתר להוכיח קשר סיבתי בין האירוע הרשלני לבין הנזק, וכן את אחוזי הנכות שנגרמו לניזוק. חוות הדעת קובעת אם ארעה רשלנות, והרופא חרג מסטנדרט הרופא הסביר.

חוות הדעת של המומחה ואחוזי נכות שנקבעים הינם חשובים לעניין הוכחת התביעה ולקביעת סכום הפיצויים. לפעמים יש צורך במומחה רפואי נוסף שייתן חוות דעת מחזקת. חוות הדעת הנוספת צריכה להוכיח קשר סיבתי לנזק ויש ביכולתה כדי להביא לקביעת אחוזי נכות גדולים יותר.

על חוות דעת מטעם מומחה של בית המשפט

כאשר כל אחד מהצדדים מגיש חוות דעת מטעמו, שסותרת באופן מלא האחת את השנייה, יכול בית המשפט לבחור באחת מחוות הדעת, או למנות מומחה מטעמו.

קראו עוד על: חוות דעת רפואית משפטית 

מהי העלות חוות דעת רפואית?

ככלל, עלות חוות הדעת תשולם על ידי התובע. אם בית המשפט מקבל את התביעה, הנתבע יישא בדרך כלל בהוצאות המשפט ובעלות חוות הדעת הרפואית.

המחיר של כתיבת חוות דעת תלוי במורכבות המקרה הרפואי, ונאמד בעלות של בין מספר אלפי שקלים ועד לעשרות אלפים. כאשר המומחה מגיע מחו"ל העלות גבוהה יותר.

אם בית המשפט ממנה את המומחה לכתוב את חוות הדעת, העלויות תתחלקנה באופן שווה בין בעלי הדין או שהנתבע ישלם אותן אם יפסיד במשפט.

מהפסיקה: מקרה של פסילת חוות דעת של מומחית מטעם בית המשפט

בית המשפט העליון קבע שיש לפסול חוות דעת שנתנה מומחית מטעם בית המשפט, זאת לאחר שהמומחית תיקנה את חוות דעתה בעקבות מידע משלים מהצד השני.

ההחלטה ניתנה במסגרת תביעת רשלנות רפואית נגד שרותי בריאות כללית. במקרה זה נקבעו הבדלים גדולים בין אחוזי נכות שקבעו המומחים השונים מטעם הצדדים, ובית המשפט מינה מומחית מטעמו שקבעה, כי יש לקבל את חוות הדעת מטעם התובעת. לאחר שהמומחית קיבלה מסמכים שהיו חסרים לה, היא תיקנה את חוות דעתה, והפחיתה את אחוזי הנכות.

ב"כ הנתבעת ביקשו לפסול את חוות הדעת של מומחית בטענה שקביעתה התגבשה על סמך מסמכים לא מלאים, ותיקון חוות הדעת היה ללא נימוקים. התובעת טענה מנגד, שאין בכך להצדיק את פסילת חוות הדעת. בית המשפט העליון קיבל את הערעור לאחר שקבע, כי נפל פגם מהותי בחוות הדעת של המומחית שיש בו לפסול אותה. נקבע כי קיים חשש שהמומחית לא יכלה לשנות את חוות דעתה בצורה אובייקטיבית, לאחר שהתגבשה דעתה על סמך מסמכים חלקיים.

בית המשפט העליון הדגיש כי המומחה מטעם בית המשפט הוא זרועו הארוכה של בית המשפט, מוטלות עליו חובות של אמון, ועליו לנהוג באובייקטיביות, בתום לב, ולהתנהל באופן תקין וניטרלי. על מומחה מוטלת חובה מקצועית לבדוק את כל הממצאים הרפואיים, וכן את חוות הדעת שהוגשו מטעם כל הצדדים.

 

אולי יעניין אותך גם:

חוות דעת רפואית מול קרנות הפנסיה

חוות דעת רפואית לרשלנות בהחייאה

חוות דעת רפואית לביטוח לאומי

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו